Spierkrampen in de benen

Wat zijn spierkrampen?

Spierkramp ontstaat wanneer spiervezels in de spieren zich onwillekeurig en plotseling samentrekken. Normaal gesproken wisselen deze vezels elkaar af. Een deel is in rust terwijl het andere deel zich samentrekt. Bij spierkramp wordt deze wisselwerking verstoord, waardoor het tijdelijk niet mogelijk is om te bewegen. Over het algemeen is spierkramp onschuldig, maar het kan daarentegen als zeer pijnlijk ervaren worden.

Waardoor kunnen spierkrampen ontstaan?

Spierkramp kan door vele verschillende oorzaken ontstaan, bijvoorbeeld door:

  • Moeheid
  • Zwangerschap
  • Op leeftijd komen
  • Onvoldoende vochtinname
  • Lage temperaturen
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Het te zwaar belasten van de spieren
  • Een verkeerde houding aannemen tijdens het zitten of liggen
  • Fysieke inspanning (vooral zonder voorafgaande opwarming)
  • Neveneffecten van bepaalde medicatie, bijvoorbeeld van:
    • Plaspillen (diuretica)
    • Cholesterolverlagende middelen (statines)
  • Neurologische problemen (zoals neuropathie)
  • Verstoringen van de hormoonbalans
  • Een verstoorde werking van de schildklier
  • Een verslechterde bloedsomloop
  • Onvoldoende inname van vitamine C en B12 en/of mineralen
  • Het dragen van podologisch onverantwoorde schoenen, zoals schoenen met een te hoge hak of schoenen die te strak zitten

Wat kunt u doen tegen spierkrampen?

Wat goed werkt om een spierkramp snel te verhelpen, is het strekken en masseren van de spier. Het kan ook effectief zijn om een kleine hoeveelheid keukenzout onder de tong te leggen. Dit neemt het lichaam snel op en herstelt het natrium-kalium balans. Hierdoor vermindert de kramp binnen enkele seconden.

Er zijn verschillende manieren om spierkramp te voorkomen. De belangrijkste voorzorgsmaatregelen worden hieronder beschreven:

  • Voldoende drinken
  • De voeten warm houden
  • De voeten voldoende in beweging houden
  • Als u regelmatig last heeft van spierkramp in de benen wordt het afgeraden om hoge hakken of knellende schoenen te dragen. Het dragen van podologisch verantwoorde schoenen kan de kans op spierkramp doen verminderen.
  • Een adequate inname van vitaminen en mineralen. Dit is te behalen door een gezond en evenwichtig dieet. Let hierbij vooral op voldoende inname van calcium, kalium, magnesium en natrium. Dit zijn mineralen die belangrijk zijn voor het goed functioneren van de spieren. Voedingsbronnen van deze mineralen zijn onder andere groene (blad)groenten, noten, avocado, fruit, peulvruchten, zaden en pure chocolade.
  • Gebruik maken van voedingssupplementen zoals magnesium(tauraat) en palmitoyethanolamide (PEA) kan ook nuttig zijn voor het verminderen van spierkrampen. Deze stoffen zijn ook beschikbaar in de vorm van een crème of gel.

Heeft u last van spierkrampen?

Herkent u deze klachten bij uzelf? Wij helpen u graag bij het vinden van een oplossing!